10 tips voor het beginnen van een webwinkel

Het beginnen van een webwinkel is een droom voor vele! Uit ervaring kan ik zeggen dat een eigen webwinkel heel erg leuk is. Maar het kost ook heel veel tijd en het is hard werken voor een relatief laag salaris. (Als je jezelf al een salaris kunt geven tenminste) Wil je gouden bergen gaan verdienen, dan raad ik je zeker geen webwinkel avontuur aan… Maar wil je iets doen met je passie en wil je het graag proberen dan zeg ik go for it!! Laat je droom werkelijkheid worden, begin klein als je een klein budget hebt en zet vooral door en blijf dat doen.

Toen ik in 2008 begon met mijn eerste webwinkel deed ik dat nog naast een parttime baan en had ik een kleine baby. Dat was toen prima te combineren. Gewoon voor de lol en om mijn tijd thuis op te vullen. Ik ben geen ‘type poets/huisvrouw’ en met een webwinkel had ik andere belangrijkere taken dan het huishouden haha…

Het beginnen van een webwinkel…

Ik begon geheel zonder plan of budget. Wel pakte ik het meteen serieus aan. Ik schreef me in bij de kamer van koophandel. Super spannend… Ik verdiepte me in het zelf maken van een website. Het was toen nog geen webwinkel, maar meer een soort van catalogus. Maakte een Hyves pagina aan (jaja… nog niet in de tijd van Facebook of instagram toen…) Ik kocht wat stofjes op de markt, deed mijn eerste groothandel inkopen, werkte mijn ideeën uit en ging online. Het was groot feest, want mijn webwinkel was geopend… Nu zouden de bestellingen natuurlijk binnen vliegen, want ik was online! Uhmm niet dus… Ik weet niet meer hoe lang het duurde voor de eerste bestelling kwam… maar volgens mij duurde het wel even… illusie armer, maar wel meteen mijn eerste leerpuntje…

beginnen van een webwinkel open webwinkel 10 tips

1. Zorg dat je goed gevonden wordt

Makkelijker gezegd dan gedaan deze tip. Ik ben de laatste die zegt dat online zichtbaarheid makkelijk is. Ik stoei zelf ook nog vaak met meneer Google. En goed gevonden worden in Google kost tijd, dat is niet iets wat je met 1 druk op de knop voor elkaar hebt.

Ik ben van mening dat het al begint met een passende url/naam van je site. Zoek een naam die past bij het product dat je gaat verkopen. Liefst met een stukje van het woord van je product erin.

Is je webwinkel open? Of je nu via je eigen webwinkel verkoopt of via Facebook het is belangrijk te laten weten dat je webwinkel bestaat. Laat het dan ook aan iedereen weten in je omgeving, maak een persbericht, schrijf de plaatselijke krant aan, probeer of je kunt samenwerken met andere webwinkels, deel flyers uit, laat jezelf zien op markten etc. Want alleen je site online zetten gaat ‘m zonder verkeer er naar toe niet worden.

2. Zorg voor een goede uitstraling van je webwinkel

Jij hebt een verhaal te vertellen… En je webwinkel is het papier… je boek wat het moet weergeven. Een fysieke winkel heeft een etalage. Een webwinkel heeft die uiteraard niet. Maar je hebt wel wat anders… je homepage… Zorg dat dit de etalage is van jouw winkel. De kleuren, foto’s, manier van aanspreken (formeel of informeel), je producten etc. alles bij elkaar moet een goed kloppend verhaal worden. Voor een webwinkel gericht op jongens kies je dus geen roze kleuren. Is je doelgroep jong dan zul je waarschijnlijk je teksten met je/jij schrijven.. Zorg dat het hele plaatje klopt bij elkaar. Van begin tot einde.

3. Zoek een niche

Met meer dan 60000 webwinkels is het een hele kunst om op te vallen. Daarom vind ik het kiezen van een niche belangrijk. In plaats van een webwinkel met van alles en nog wat richt je je dan op 1 ding. Kies bijvoorbeeld voor babyschoentjes in plaats van babykleding. Hoe kleiner je niche hoe beter je gevonden wordt.

Als iemand zoekt naar kinderkleding zul je niet snel op de eerste pagina van google verschijnen. Zoekt iemand wat specifieker naar meisjes t-shirts met bloemen print en jij hebt je webwinkel vol met meisjes t-shirts met bloemen prints is die kans groter. En daarbij is die bezoeker heel specifiek naar jouw product op zoek, wat de kans groter maakt dat deze iets bij je koopt. Er zijn tenslotte 100-den webwinkels met kinderkleding maar misschien maar 1 die gespecialiseerd is in meisjes t-shirts met bloemen prints.

4. Kies iets wat bij je past

beginnen van een webwinkel passie

Wat is je passie, waar word je blij van, waar weet jij alles over… Hoe meer je van je passie gebruik kan maken, hoe groter je succes zal zijn. Als je iets graag doet zal het ook niet aanvoelen als werk. Voor mij is mijn werk mijn hobby en mijn hobby mijn werk 😉 Het beginnen van een webwinkel uit passie en liefde voor wat je doet zorgt ervoor dat je het langer volhoud. Ook je bezoekers en volgers zullen dit merken aan je enthousiasme en inzet 🙂 Omdat je het niet echt als werk beschouwd stop je er automatisch meer tijd in. En hoe meer tijd je aan je webwinkel kunt besteden, hoe meer omzet je eruit kunt halen…

5. Welkom in mijn webwinkel

Welkom? Waarom?? Als het er niet staat is de bezoeker niet welkom? Onzin! Ik zie het echt heel vaak. Zo jammer… Joehoe… het is geen fysieke winkel waarin je mensen welkom heet! Bezoekers die niet via de homepage je webwinkel bezoeken zijn dus niet welkom? Tuurlijk wel… Mede daarom dus niet doen 😉 Daarbij zijn de woorden die je gebruikt op je homepage heel belangrijk voor je vindbaarheid. Zonde om dan welkom te gebruiken toch?! Google voor de grap eens op “welkom in de webwinkel”… Hoeveel webwinkels tel jij?

6. Meten is weten

Meld je site aan voor Google analytics. Zo kun je (zelfs realtime) volgen hoeveel je bezoekers je webwinkel heeft. Waar je bezoekers afhaken en waar ze vandaan komen. Handig want dan kun je daar op inspelen. Het is ook super fijn om je groei te kunnen volgen. Sta je op het punt met het beginnen van een webwinkel of heb je al een webwinkel en nog geen Google analytics? Meld je dan snel aan! Voor het volgen van het verkeer via Google analytics heb je op dit moment geen cookie melding nodig op je website.

7. Laat jezelf zien

Laat zien wie je bent, waarom je je webwinkel begonnen bent… met een foto van jezelf. Schrijf een leuk stukje en plaats het op een over jou pagina. Ik moet je bekennen dat het vaak na de landingspagina de eerste pagina is die ik bezoek. Ik ben zelfs een beetje beteuterd als er geen ‘over ons’ pagina is. Zeker met een kleine webwinkel is dit je kans om je te laten zien. Hiermee kun je opvallen tussen al die andere onpersoonlijke webwinkels…

8. Social media

Ik ben zelf grote fan van Facebook. Instagram ben ik nog een beetje zoekende in, maar ik houd van de visuele plaatjes… Kies voor de social media die bij jouw en je doelgroep past. Begin met 1 of 2 verschillende. Je moet het ook allemaal bij houden he?! Zorg voor regelmatige updates en probeer het aantal volgers te vergroten. Begin bij je familie en vrienden. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd 🙂 Maar… belangrijker is nog de interactie tussen jou en je volgers. Op facebook ziet slechts 5% van je volgers jouw bericht voorbij komen. Als je niet zoveel volgers hebt maar wel veel interactie zal je bericht beter gezien worden dan wanneer je veel volgers hebt met weinig interactie. Like & win acties (delen mag niet van Facebook als vereiste om te winnen!) leveren soms wel meer volgers op, maar of deze volgers jou alleen volgen voor de te winnen prijs of om jouw webwinkel is maar de vraag… Koop nooit volgers daar heb je echt helemaal niks aan…

9. Zorg voor jezelf

beginnen van een webwinkel chill modus

Als webwinkelier ben je naast directeur, hoofd marketing, hoofd webdesign, hoofd e-commerce, hoofd administratie, hoofd inkoop, hoofd verkoop, hoofd social media, hoofd logistiek ook hoofd catering haha… En dat vind ik het leukste aan het runnen van een webwinkel. Ik doe van alles wat en het leukste: ik bepaal en ik beslis. Het is ook meteen het meest  uitdagende, want het is best veel allemaal.

Hoe leuk het ook is en hoe makkelijk het wellicht lijkt, met een webwinkel ben je nooit klaar. En dat is ook meteen het gevaar. Zorg dus voor tijd voor jezelf (en je gezin). Ik probeer zoveel mogelijk mijn tijd zo in te plannen dat er naast werken genoeg tijd is voor mij en hen. Concreet betekent dit dat ik (zoveel mogelijk)  werk onder schooltijd en in de avonduren. Onze baby is inmiddels een groot ventje die zichzelf prima kan vermaken. Dus regelmatig duik ik ook achter de laptop als hij aan het spelen is.

Maar toch blijft het verdelen van tijd voor mij een hele lastige. Er is tenslotte altijd werk aan de winkel, je bent nooit klaar. En je gezin wil ook graag aandacht. Als het druk is voelt het als een soort van spijbelen als ik iets ga doen met mijn gezin. En als ik veel aan het werk ben voelt het alsof ik hen tekort doe. Misschien een ‘hoe houd ik alle ballen omhoog’ vrouwen dingetje? En dus ja: ook ik en mijn gezin hebben mijn ontspanning nodig, anders ben ik geen gezellige mama, lieve vrouw of productieve webwinkelier 😉

10.  Joepie!

Maak een ‘joepie’ mapje aan in je postvak. Deze tip kreeg ik onlangs van collega webwinkelier Gea van de webwinkel met knutselpakketten: Sien & co.

In het ‘joepie’ mapje bewaar je vervolgens alle mailtjes die je van tevreden klanten krijgt. Leuk om te lezen als je even een oppepper kan gebruiken 😉

Gea is net begonnen met de site ‘Hoe start ik een webwinkel‘. De site heeft 19 november de officiële lancering, maar je kunt er nu wel alvast snuffelen.

Ik hoop dat je het leuk vond om dit blog te lezen en ook echt iets hebt aan deze tips.

Heb jij zelf een tip voor andere (beginnende) webwinkeliers? Of wil je iets anders melden (mag ook hoor) Laat dan een reactie hieronder achter! Altijd leuk om te lezen 🙂

 

Liefs Anita

Geef een reactie